Један од двораца који је неодвојиво повезан са српском књижевношћу јесте дворац породице Дунђерски у Челареву. Но, када је настао, нити је био познат под именом најбогатије војвођанске породице, нити се село тако звало. Тада је то био Чиб, у коме је Дунђерски основао чувену пивару. А претходно се и дворац звао Безереди, по претходном власнику.
Но, то чак и није први дворац који се налазио на овом месту. Први је дворац саградио Липот (Леополд) Марфи, и то је био мањи дворац, саграђен крајем 18. века. Његов дворац је био приземна зграда правоугаоне основе, која је имала дворишни трем ослоњен на стубове са декоративним капителима. Касније је дошло до прерађивања овог дворца који је изгубио аутентичност, и у ентеријеру и у екстеријеру. Да одемо корак даље у прошлост: после ослобођења од Османлија крајем 17. века, Аустријанци су подручје Чеба, како се насеље звало, прикључили директно Ерару, или уписали у власништво двора. Леополд Марфи је био угледни племић, правник и главни бележник Жупаније Бачке, те је 1751. купио подручје које је припадало Двору скоро цело столеће. Када је поново постао главни бележник Бачке, 1797. је изградио мали дворац, који се често назива “Стари дворац”. Остала је грађевина да стоји и до данас, иако је у рушевном стању. Гроф Марфи је био окрутан и суров владар, и његови поданици су се одселили у зиму 1800/1801. године у Надаљ који су основали, у Шајкашку, остављајући имање пустим. Тада су становници Чеба били Срби, а скоро су се сви одселили, њих 56 породица, те је Гроф Марфи остао без радне снаге, и без могућности обављања пољских радова. Марфи тада досељава католике, углавном Немце и понеког Шокца, из Букина, Бача и Волфингена (Каравукова) да замене Србе, али ни католици нису дуго трпели Марфијеву суровост. Њих 12 су сковали заверу и убили грофа 12. септембра 1812. по повратку из Пеште, а вођа завереника је био извесни Јозеф Фергер. Он је касније, када су се завереници сами одали, погубљен на тада помодној гиљотини, а остали су осуђени на доживотну робију. Гроф Марфи није имао наследника, те се имање вратило царском уреду. Насеље су Немци преименовали у Чиб.
Али, онда имање купује Јозеф Полимбергер, велепоседник из Стоног Београда (Секешфехервар) 1819. године, а његова кћерка Каролина Шарлота удаје се за Николу Безередија. Безереди је одлучио да му је мали дворац премали и саградио је велики дворац у пространом парку грађеном по принципу енглеских вртова. То се десило између 1834. и 1837. по пројекту бечког архитекте чије име није сачувано. Али познато је да су двојица локалних Немаца, Аман и Хофман, руководили градњом где су радници били локални Немци. Податак о години изградње је уписан на задњној фасади. Како је то већ било време класицизма, дворац је попримио одлике тог стила, и предстваљао је репрезентативну богаташку резиденцију. Никола и Каролина Шарлота су били константно присутни у дворцу, и он је напредовао. Били су и потпуно другачији по карактеру, и познати по доброчинствима. У њихово време су саграђени католичка црква и проширен парк, њиховим новцем.
Никола Безереди је умро 1865. године и имао је сина Белу и ћерку Хермину, који нису могли да воде и ово имање и још једно у тадашњој Горњој Угарској, односно, Словачкој. Након тога, од Безередија дворац купује Лазар Дунђерски, и у причу се уплиће и поезија. Дунђерски долази у посед дворца 1882. и ово му је био тек један од двораца – имао их је у Кулпину, Криваји код Старог Бечеја, и Хајдучици. Али, овај дворац је био близу његове фабрике пива и близу Новог Сада, те је често овде боравио са својом породицом и са својом прелепом женом Софијом примао угледне госте. Ту су често долазили Јован Јовановић Змај, Лаза Костић, Паја Јовановић, Ђорђе Поповић Даничар, Јован Бошковић, Деже Костолањи, Шандор Броди, Шандор Хуњади, Урош Предић, Стеван Тодоровић и други. Јовановић, Тодоровић и Предић су сликали потрете чланова породице, а посебно је занимљива једна љубав која се у дворцу родила, а то је она славног песника Лазе Костића и лепе и младе Ленке Дунђерски, миљенице власника и велепоседника Лазара Дунђерског. Лаза Костић ће управо у овом дворцу упознати жену која је била његова велика обожаватељка и по духу му равна, али су се социјалне разлике између њих испречиле да се ова веза оствари, као и слабо самопоуздање добродржећег Костића, који је мислио да је престар и недостојан лепе Ленке. Па ипак, Лаза је написао једну од најлепших љубавних песама на српском језику Ленки, становници дворца, и та поема се зове Santa Maria della Salute.
После стварања Краљевине Срба, Хрвата и Словенаца, овде је једно време боравио и краљ Александар Карађорђевић. Међутим, 1946. године дворац је одузет Дунђерскима, а како је сам Гедеон, син Лазара Дунђерског, желео да поклони дворац држави, никада није уложен захтев за повраћај имовине. После Другог светског рата, од 1947. до половине 1952. године, зграда дворца са пратећим објектима припадала је тадашњем Председништву Владе ФНРЈ. Тада је у том здању повремено боравио председник Јосип Броз Тито. Дворац је споменик културе од изузетног значаја. Депаданс је 1967. године постао јединствен музеј стилског намештаја у бившој Југославији, Музеј Војводине, а експонати су намештај Дунђерских и председника Тита. Овај музеј је исељен. Музеј је био добро посећен и био је уврштен у програм школских екскурзија. Због неодговарајућег стања и започетих конзерваторско-рестаураторских радова 2002. године затворен је за посете.
Но, реч-две о самом дворцу и архитектури. Он је један од најчистијих примера класицизма, налази се у пространом парку, као приземна грађевина правоугаоне основе, са низом прозора са равним профилисаним натпрозорницима подупртим конзолама у облику волуте, а у доњем делу са низ болустера. На источној страни налази се класицистички портик са степеништем која подржавају четири дорска стуба, тимпаном, степеништем и косим рампама за колски приступ. Зачеље дворца је решено са наспрамним истуреним делом и широким степеништем. По обичају, доминирају жута, окер и бела боја. Особеност портика је да је овде коришћен камен пешчар због свог квалитета. Бочне фасаде су једнако обликоване. Унутрашњи распоред просторија и декорација су сачуване из времена Безередијевих, и одражавају класицистички приступ који су Дунђерски усвојили. Кров је на четири воде прекривен бибер црепом, са украсним елементима од бакарног лима (снегобрани, водоскупљаци, баџе и сл.). Парк око дворца је вредан због заступљености ретког растиња. Парк је у својој суштини сачувао особености из времена Безередијевих, али је усавршен у време Лазара Дунђерског и његови планери су пратили европске трендове, укључујући и доношење егзотичног растиња, као што је дрвеће са Блиског Истока, Африке и Индије. Насупрот великог дворца сачувана је економска зграда, чија дворишна фасада понавља елементе са старијег дворца.
Данас су и парк и дворац под заштитом државе али су у лошем стању. Конзерваторско-рестаураторски радови изведени су прво између 1985. и 1988. У периоду 2002-2004. године вршени су радови на препокривању крова и статичка санација дотрајалих плафонских конструкција. Парк је обновила компанија Carlsberg Srbija 2006, а сређена је и фасада. Посебна пажња посвећена је стручно изведеној рестаурацији кованих делова ограде, који су урађени на традиционалан начин, а недостајући делови су пажљиво враћани у аутентично, првобитно стање. Највише труда захтевала је конзервација и рестаурација двокрилних улазних капија, посебно оне скинуте пре више од 20 година, приликом асфалтирања прилазних стаза. Нажалост, она је данас унакажена графитима, а хулигани су поломили неке од шалукатри. Ограда око дворца са монументалним бетонским лавовима је још увек у лошем стању иако је и њена рестаурација најављивана. Предложена намена дворца би била хотел и ресторан са баштом, који би могао да се користи за ексклузивне проставе и да буде самоодржив на свакодневној основи, будући да је у центру села.
И о овом дворцу Милан Белегишанин има једну легенду, коју је описао у “Сновима затравњених кула.: „Никола Безереди је био градитељ дворца у Челареву и његов први власник. Када је 1882. године Лазар Дунђерски од њега купио замак, Никола је новом власнику поклонио и клавир који је некада давно и сам добио за врло мали новац од једног ражалованог руског грофа који је на коцки све изгубио. Клавир је стављен у салон чекајући боље дане, а Лазар Дунђерски се дао у посао. Те 1882. у месту подиже парни млин и фабрику шпиритуса. 1884. је успео да раскрчи половину парка, и да са десне стране, недалеко од дворца, подигне пивару и засади хмељарнике. Једнога поподнева је шетајући се салоном, случајно застао испред клавира и почео да размишља о томе да би замку требало удахнути душу. Сам није био вичан уметности, што не значи да је није и волео. Запуштеност дирки које су већ биле заборавиле додире танких прстију грофа коцкара нагнала га је да врата свога замка отвори највиђенијим уметницима Србије с краја 19. и почетка 20. века. Од тог тренутка, гости дворца су били Лаза Костић, Паја Јовановић… Било је сликара, песника, вајара, али клавир је ћутао. По неки пут би неко од гостију необавезно прелазио по диркама и то је било све. Најчешћи гост је био Лаза Костић.
Пријатељство између великог песника и власника замка је постало толико да је Костић био кум свој деци Лазе Дунђерског. Једно од те деце је било и Ленка Дунђерски у коју се песник заљубио у својим позним годинама. Интересантно је то да је Ленка била прва која је интензивно почела да свира на клавиру. Дешавало се да послуга изнесе, када је време лепо, клавир напоље и постави га између два камена лава на улазу у замак. Ленка би седала и почињала да свира. Била би то добродошлица песнику. Из дирки поклон клавира би излазили звуци, који би прво смиривали камене лавове, а затим до бола и немоћи погађале душу остарелог песника. Ленка није имала посебну технику али су њена чедност и судбина већ одавно умрлог коцкара, бившег власника клавира, стварали сазвучје које је одисало слатком тугом умирања. Остарели поета се није осећао достојним ове младости, иако је и Ленка осећала симпатије према њему. У дугим ноћима је сањао камене лавове, који су се претварали у чврста бедра играчице и играли на музику Ленке и клавира. Лаза Костић је себе почео да кажњава несаницом. Остарео, изможден и свестан пролазности, одлази у манастир Крушедол, где у омами, у осами, бунилу и чежњи, из свог истрошеног тела, као из суве дреновине, цеди, наизглед, последње капи животног мошуса.
Ускоро 1895. године у Бечу умире Ленка Дунђерски. Лаза Костић за живота није био са Ленком, па умишља да ће бити заједно након њене смрти. Није имао Ленкино тело, али ће имати њену сенку. Нису делили заједно живот, али ће можда делити смрт. Веза за Лазу постаје уклета и над сновима креативног лудила једне неостварене љубави, настаје најлепша песма српске лирике „Santa Marija della Salute“. И данас по неки пут, из одаје замка се зачују акорди прокоцканог клавира, а лавови бедра ричу признавајући да су део песниковог сна. Настаје један уклети хармонијум, и тада под звезде Челарева ступају остали уклети песници Јесењин, Едгар Алан По, а парком замка руку под руку у белим похабаним венчаницама ходају Ленка Дунђерски, Анабел Ли, Исидора Данкан…”
Дворац није отворен за посетиоце, али је улаз у парк слободан.