Владичански двор се налази самом крају Змај Јовине улице у Новом Саду, на раскршћу са улицом Николе Пашића и Дунавском, али представља суштински крај слепе Змај Јовине и њен тријумфални завршетак. Двор представља једно од највреднијих архитектонских дела у Новом Саду, и најчешћи је мотив на разгледницама и фотографијама туриста из Новог Сада.
Први епископски двор у Новом Саду саградио је владика Висарион Павловић 1741. године у непосредној близини тек изграђене Саборне цркве. Главна фасада била је окренута ка једном забареном рукавцу Дунава, у правцу данашње Рибље пијаце. О великом «смраду и дреки» многобројних жаба и недостатку чистог ваздуха и Сунца, као о великом проблему господе бачких епископа, писао је касније, крајем 19. века, у својим сећањима, хроничар вароши Михајло Полит-Десанчић. Утисак је да управо због наведених проблема и није било неког већег жаљења када је двор срушен у мађарском бомбардовању са Петроварадина јуна 1849. године, када је страдао и већи део Новог Сада. Сачуван је његов опис из времена када је на владичанском престолу столовао Јован Јовановић, крајем 18. века. Аксентије Марковић је, по том опису, израдио скице за зидани иконостас и зидне слике, 1803. године. У старом Двору били су потртрети Петра Великог, руске царице Јелисавете, Марије Терезије, Јосифа II, Карла IV, Евгенија Савојског, грофа Гоергија Бранковића и епископа Висариона, ведуте Цариграда и Прага, урамљене мапе, те урамљене представе Пећке патријаршије и Хиландара.
Питање градње новог двора покренуто је одмах 1849. године, али се на двор дуго чекало. Пројекат је израдио чувени архитекта Владимир Николић 1899. године, али га није потписао, што уместо њега чини Ференц Рајхл, исти онај који је био познат по палати у Суботици. Ово је урађено због прашине која се дигла око тога што је наводно патријарх Георгије Бранковић протежирао своје кумче Николића. Да би се прашина слегла, Николић је уступио свој план Рајхлу. Сам је то врло једноставно прокоментарисао: «Направио сам план, Рајхл је потписао, двор се гради и мирна Бачка». Двор се испоставио као Николићево ремек-дело. Рајхл је надгледао грађевинске радове.
Њен необичан изглед настао је као последица утицаја правила која су била успостављена у бечком клубу професора Теофила Ханзена чији је Николић био члан. Тако је фасада поред симбиозе византијских и источњачких архитектонских и декоративних елемената, попримила и елементе српских средњовековних манастира (бифоре и трифоре). Фасада је обложена фином орнаментиком у виду пчелињег саћа. Параплетне плоче испод прозора и декорација изнад прозора носе орнаменте српских средњовековних манастира, па се зато сматра да је Двор грађен у «псеудонационалном стилу». Коришћење мешавине стилова, од средњовековног византијског, до италијанске ренесансе и романике, било је у духу «савремене ханзеатике». Посебно су упечатљиве лампе од кованог гвожђа. На фасади се налази грб Епархије бачке. Картуша са грбом је пренесена са старог Двора, где је била чудом сачувана, а урадио ју је новосадски резбар Аксентије Марковић, 1803.
Велика резиденција бачког епископа завршена је 1901. године приликом чега је владика Митрофан Шевић уприличио пригодну свечаност. Као гости, поред многих уважених личности, били су и патријарх српски, његово првосвештенство господин Георгије Бранковић, затим Павле Петер као представник аустроугарских власти и Иларион Руварац, велики српски књижевник, духовник и историчар.
Данас фасада Владичанског двора привлачи погледе пролазника. Бифоре на прозорима подсећају на оне чувене студеничке, а романтични дух фасаде употпуњује амбијент старог градског језгра. Данас се у овом здању налази седиште епископа бачког господина Иринеја Буловића, једног од најшколованијих свештеника Српске православне цркве и професора на Богословском факултету у Београду.
Испред двора, на месту некадашњег крста од ружичастог мермера (премештен у порту Саборне цркве) налази се споменик Јовану Јовановићу Змају постављен 1984. године. Песник је представљен у природној величини у тренутку своје шетње коју је за живота обављао свакодневно истим сокаком.
У двору се налази и дворска капела која је служила за богослужења и руској емиграцији до Другог Светског Рата. Иконостас у дворској капели је осликао сликар А. Авенев. Зидове велике трепезарије на спрату је осликао Владимир Предојевић, сценама из Новог завета. Саборна православна црква „Светог Ђорђа“ је изграђена 1903. године. Двор је 2007. године обновљен и налази се у перфектном стању, а поновна реконструкција која је привукла пажњу због контроверзне замене оригиналних плочица тањим, извршена је 2020. године.
Двор је евидентирано културно добро. Улаз у двор није дозвољен без претходне најаве црквеним властима.